Sunday, October 18, 2009

Gårdveda HC

Gårdveda HC måste väl tillhöra fenomenen inom Svensk idrottshistoria.
Ett gäng idealister som snickrade ihop en hockeyrink med belysning,
ägnade nätter åt att fixa is och dessutom skapade ett hockeylag med
ungdomar från Gårdveda med omnejd.
Inte bara ett lag, utan oxo ett pojklag där undertecknad spelade
svårforcerad backklippa.
Som synes av nedanstående tabell var vi på vippen att ta hem seriesegern
före storheter som AIK och IFK Oskarshamn samt Vimmerby IF.
Vi behövde vinna mot AIK i sista matchen, men fick bara oavgjort 2-2
så nära var det.

Gårdveda HCs historia borde dokumenteras!
Vore kanske en kul uppgift för någon numera hobbyfotograf,
som har tillgång till OT's arkiv och dessutom är duktig
på att göra bildspel?


(klicka på bilden så blir texten större och läsbar)

8 comments:

  1. - Tack för tipset !
    Men vilket år var det....och var låg rinken.
    IFk´s målspruta Höglander känner jag ju....
    så jag får väl börja forska lite...:o)
    Hobbyfotografen

    ReplyDelete
  2. Början av 60-talet, rinken låg vid gamla ålderdomshemmet (var oxo diskotek ett tag) i Gårdveda. På vägen mot Gårdveda gård/Salsnäs/Bäckeby/Kristineberg.
    Borde finnas en del hos OT tycker jag,
    dom var ju "sponsor" för pojklagsserien.
    viel gluck!

    ReplyDelete
  3. Gårdveda HC väcker många minnen,jag cyklade dit många gånger i strängaste kyla för att se lite hockey.Min kompis Ricky Gränefelt spelade ju också där(senare Hultsfred). Man köpte glögg och korv av familjen Holm ,Millan, Rose-Marie och Britt-Marie skötte den biten och Ivar Holm var lagledare isspolare och matrialförvaltare och allt i allo.Björne Höglander som var målgörare för IFK i tidningsurklippet var granne till oss i Emmenäs,hans far Folke drev lanthandel mittemot mitt föräldrarhem.Senare flyttade de till o-hamn där jag träffar på Björne ibland. Jag kan bif.ett foto på min blogg senare!

    ReplyDelete
  4. Jag tänkte på Ricky, undrar om han har några bilder? Han bor ju numera i Oknö. Det måste snart vara 50 år sedan GHC bildades, vore onekligen jättekul med någon slags dokumentation.

    ReplyDelete
  5. Träffade Ricky vid Havslätt förra året,men det var mest höjdhopparminnen och Guntes gäng som vi pratade om.Hade inte sett honom på 45 år men kände igen honom direkt!!

    ReplyDelete
  6. - Tjenare Anders !
    Grattis till hockeybiljetten.....
    Hoppas du hinner hit i tid.
    Sen får väl du och jag tala allvar om etik, moral och sanningshalter....:o)
    Daniel ringde mej och frågade om det var sant, och jag sa att det mycket väl kunde stämma eftersom jag ofta slog mina andraslag därifrån.
    - Ha det bra !

    ReplyDelete