Friday, December 25, 2009

Jag har nästan talat med Hasse Tellemar!!

Och vad har nu det med julen att göra, kan man fråga sig.
Absolut ingenting, svarar jag, men här kommer en liten och
mycket långsökt förklaring.

Jag lyssnade på en CD med Elvis' julsånger och där finns bl.a.
sången "Precious Lord Take My Hand" vilken väl inte direkt är
ngn julsång, men vacker i alla fall.

En lördagsmorgon i början på 70-talet satt jag i köket på Stora
Torget 1 i O-hamn och lyssnade på "Ring så spelar vi" med Hasse
Tellemar.
"Ny slutsiffra, Småland slutsiffra 2"!! och det hade ju jag!

Jag slog numret och hoppade till när växeln svarade och frågade
vilken skiva jag önskade:
"Precious Lord Take My Hand med Jailbird Singers"
Tjejen noterade det och frågade sedan om min adress
"Stora Torget 1 i Oskarshamn"
"Det låter som om du har fin utsikt över staden?"

Det höll jag ju med om och tjejen sa att jag skulle lägga på
luren och dom skulle ringa upp om jag kom med.

Nu började Pettersson bli svettig, och när telefonen efter
ett par minuter ringde, harklade jag mig minst 20 gånger och
jag tror jag t.o.m. tittade mig i spegeln!
Till sist lyfte jag luren: "Pettersson"

"Tjena Anders, ska du med till Gunnarsö"?

Min gamle pingiskompis Karl-Ivar Karlsson höll på att
skrämma slag på mig!!

Jag ringde aldrig mer till Hasse Tellemar.

Tyvärr kunde jag inte hitta Jailbird Singers, men "The King"
går ju inte av för hackor heller!

1 comment:

  1. - God fortsättning Pettersson. Det är kul med gamla Radioprofiler.....själv har jag fotograferat Bertil Perrolf under ett bord i Polishusets matsal i Oskarshamn. Men jag fick inte önska någon skiva till kaffet....:o)

    ReplyDelete